top of page
צורות גרפיות1.png

כָּל בְּרוּאֵי מַעְלָה וּמַטָּה

צורות גרפיות1.png

רקע

הפיוט "כל ברואי מעלה ומטה" מיוחס לר' שלמה אבן גבירול והוא מבוסס על נושאים מ"ספר יצירה", הוא אחד מהספרים הקדומים העוסקים בתורת הסוד. ספר יצירה עוסק בעקרונות של בריאת העולם ובקיומו ופותח במילים: "בשלושים ושתיים נתיבות פליאות חכמה חקק יה ה' צבאות, אלוהי ישראל, אלוהים חיים ומלך עולם, אל שדי, רחום וחנון, רם ונשא, שוכן עד וקדוש שמו, מרום וקדוש הוא וברא את עולמו בשלשה ספרים בספר וספר וספור". המשורר משתמש בביטויים מתוך ספר יצירה ומתאר בשפה פיוטית את התהוות העולם לפי תורת הסוד.

פס הפרדה.png

מילים: ר' שלמה אבן גבירול
 

כָּל בְּרוּאֵי מַעְלָה וּמַטָּה, יְעִידוּן יַגִּידוּן כֻּלָּם כְּאֶחָד:
יְהֹוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד.

שְׁלֹשִׁים וּשְׁתַּיִם נְתִיבוֹת שְׁבִילָךְ, לְכָל מֵבִין סוֹדָם יְסַפְּרוּ גָדְלָךְ.
מֵהֶם יַכִּירוּן כִּי הַכֹּל שֶׁלָּךְ, וְאַתָּה הָאֵל הַמֶּלֶךְ הַמְּיֻחָד.

לְבָבוֹת בְּחָשְׁבָם עוֹלָם בָּנוּי, יִמְצְאוּ כָל יֵשׁ בִּלְתְּךָ שָׁנוּי.
בְּמִסְפָּר בְּמִשְׁקָל הַכֹּל מָנוּי, כֻּלָּם נִתְּנוּ מֵרוֹעֶה אֶחָד.

מֵרֹאשׁ וְעַד סוֹף יֵשׁ לְךָ סִמָּן, צָפוֹן וָיָם וְקֶדֶם וְתֵימָן.
שַׁחַק וְתֵבֵל לְךָ עֵד נֶאֱמָן, מִזֶּה אֶחָד וּמִזֶּה אֶחָד.

הַכֹּל מִמְּךָ נִזְבַּד זָבוֹד, אַתָּה תַעֲמֹד וְהֵם יֹאבְדוּ אָבוֹד.
לָכֵן כָּל יְצוּר לְךָ יִתֵּן כָּבוֹד, כִּי מֵרֹאשׁ וְעַד סוֹף הֲלֹא אָב אֶחָד.

הסבר

ה' אחד ושמו אחד – ציטוט מזכריה יד,ט.
שלושים ושתים נתיבות – על פי התחלת ספר יצירה: "בשלושים ושתים נתיבות פליאות חכמה", והכוונה לעשרים ושתים אותיות האלף בית ועוד עשר הספירות שלפי תורת הסוד ברא בהן האל את העולם. מבין בסודם – אלו דברים שהיו גלויים למביני תורת הנסתר, ובספר יצירה מובא הביטוי "הבן בחכמה". אבן גבירול משתמש בביטוי זה גם בשירו "שוכן עד מאז".
לבבות בחשבם עולם בנוי – לבות בני האדם, כאשר הם יתבוננו בעולם הנברא. ימצאו כל יש בלתך שנוי… – אפשר לפרש זאת בשני אופנים: כל דבר בעולם מלבד האל עובר שינוי במספר ובמשקל או שכל דבר בעולם הוא מרובה צורות חוץ מהאל שהוא אחד, למשל חום וקור, לחות ויובש, חומר וצורה ועוד. הביטוי במספר במשקל לקוח מספר עזרא ח,לד. כולם נתנו מרועה אחד – לפי דברי קהלת: "דִּבְרֵי חֲכָמִים… נִתְּנוּ מֵרֹעֶה אֶחָד" (יב,יא).
מראש ועד סוף… – לפי ספר יצירה אותיות שמו המפורש של האל נמצאות בנצחיות הזמן, בארבע כיווני הארץ, בשמים ובארץ. מלבד זאת המשורר מתכוון לכך שבכל מקום יש סימנים ועדים על מציאות הבורא – בכל קצוות תבל, בשמים ובארץ. מזה אחד ומזה אחד – השמים והארץ נמצאים בקצוות העולם. הביטוי על פי שמות יז,יב, שם בהקשר של מלחמת משה בעמלק.
נזבד זבוד – שרש זב"ד מוזכר בבראשית ל,כ כאשר לאה יולדת בן ושם משמעות המילה "זבד" היא מתנה ולפיכך מתכוון המשורר לכך שהכל ניתן לבני האדם במתנה. אתה תעמוד – לפי דברי משורר תהלים: "הֵמָּה יֹאבֵדוּ וְאַתָּה תַעֲמֹד" (קב,כז). מראש ועד סוף – בנצחיות הזמן. הלוא אב אחד – ציטוט ממלאכי ב,י: "הֲלוֹא אָב אֶחָד לְכֻלָּנוּ".

bottom of page