top of page
צורות גרפיות1.png

אָעוּפָה אֶשְׁכֹּנָה

צורות גרפיות1.png

מילים: ר' יצחק אבוחצירא

נושא הפיוט הוא גאולה. החתימה: אני יצחק חזק. הפיוט מוכר בשני לחנים, שאחד מהם פופולרי ולקוח משיר עממי בשם 'סאברי סאברי'.

פס הפרדה.png

אָעוּפָה אֶשְׁכֹּנָה וְאַרְחִיקָה נְדוֹד,

בַּמִּדְבָּר אָלִינָה וְאוּלַי אֶמְצָא דוֹד.


נֶשֶׁק אַהֲבָתוֹ בְּלִבִּי בוֹעֵרָה,

מִיּוֹם פְּרִידָתוֹ נַפְשִׁי עָלַי מָרָה.


יְדִיד מִנִּי בָרַח הָלַךְ עֲזָבַנִי,

אֵיזוֹ דֶּרֶךְ אָרַח וְאֵלְכָה גַם אָנִי.


יָצָאתִי לְבַקֵּשׁ דּוֹדִי בֵין חֲבֵרִים,

נִלְכַּדְתִּי בְמוֹקֵשׁ הִכּוּנִי הַשֹּׁומְרִים.


צִפִּיתִי לְדוֹדִי מָתַי יָבוֹא אֵלַי,

יַלְבִּישֵׁנִי עֲדִי וִירַחֵם עָלָי.


חֲשֹף זְרוֹעֲךָ לְקַבֵּץ פְּזוּרִים,

גַּלֵּה קֵץ יִשְׁעֲךָ וְדִגְלְךָ הָרֵם.


קוּמִי יְחִידָתִי וְשׁוּבִי בִתְשׁוּבָה,

אֲחוֹתִי רַעְיָתִי הִנֵּה גוֹאֲלֵךְ בָּא.


חֲמוּדָה יְקָרָה רַבַּת הַמַּעֲלוֹת,

גַּם מִפָּז נִבְחָרָה צְאִי נָא בִּמְחוֹלוֹת.


זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ נְעוּרִים,

הֵיכָלֵךְ אֲיַסֵּד בְּאַבְנֵי סַפִּירִים.


קוֹל דּוֹדִי הִנֵּה בָא מְדַלֵּג עַל הָרִים,

קוּמִי לָךְ אֲהוּבָה כִּי בָא קֵץ דְּרוֹרִים.

פס הפרדה.png

אעופה אשכונה... – על פי תהילים נה,ז-ח: "וָאֹמַר מִי יִתֶּן לִי אֵבֶר כַּיּוֹנָה אָעוּפָה וְאֶשְׁכֹּנָה. הִנֵּה אַרְחִיק נְדֹד אָלִין בַּמִּדְבָּר סֶלָה". כנסת ישראל משולה בשיר ליונה שעפה ממקומה ונודדת במרחקים עד למדבר בחיפושיה אחר דודה – הקדוש ברוך הוא.
נפשי עליי מרה – על פי איוב כא,כה: "וְזֶה יָמוּת בְּנֶפֶשׁ מָרָה". מהיום שדודי נפרד ממני, אני נמצאת בצער.
ידיד מיני ברח – על פי שיר השירים ח,יד: "בְּרַח דּוֹדִי וּדְמֵה לְךָ לִצְבִי". הלך עזבני – ע"פ נבואת ישעיה (מט,יד): "וַתֹּאמֶר צִיּוֹן עֲזָבַנִי יְהוָה". ארח – הלך; הפועל מופיע באיוב לד,ח במשמעות אחרת: "וְאָרַח לְחֶבְרָה עִם פֹּעֲלֵי אָוֶן". כאן המשמעות קרובה לצליל של המילה הערבית "ראח" = הלך.
יצאתי לחפש... – הנמשל הוא ייסורי הגלות. התיאור כאן
על פי שיר השירים ה,ו-ז: "בִּקַּשְׁתִּיהוּ וְלֹא מְצָאתִיהוּ קְרָאתִיו וְלֹא עָנָנִי. מְצָאֻנִי הַשֹּׁמְרִים הַסֹּבֲבִים בָּעִיר הִכּוּנִי פְצָעוּנִי".
ציפיתי לדודי – הציפייה לגאולה. ילבישני עדי – הלבשת תכשיט היא סמל לחידוש הברית בין הדוד והרעיה, על פי יחזקאל טז,י-יב: "וָאַלְבִּישֵׁךְ רִקְמָה וָאֶנְעֲלֵךְ תָּחַשׁ וָאֶחְבְּשֵׁךְ בַּשֵּׁשׁ וַאֲכַסֵּךְ מֶשִׁי. וָאֶעְדֵּךְ עֶדִי וָאֶתְּנָה צְמִידִים עַל יָדַיִךְ וְרָבִיד עַל גְּרוֹנֵךְ. וָאֶתֵּן נֶזֶם עַל אַפֵּךְ וַעֲגִילִים עַל אָזְנָיִךְ וַעֲטֶרֶת תִּפְאֶרֶת בְּרֹאשֵׁךְ".
חשוף זרועך – על פי ישעיהו נב,י: "חָשַׂף יְהוָה אֶת זְרוֹעַ קָדְשׁוֹ לְעֵינֵי כָּל הַגּוֹיִם", והכוונה לגאולת עם ישראל מהעמים. גלה קץ ישעך – קץ הגלות וזמן הגאולה. ודגלך הרם – דגל הגאולה, על פי ישעיהו סב,י: "הָרִימוּ נֵס עַל הָעַמִּים".

קומי יחידתי – המשורר קורא לנפשו לחזור בתשובה כהכנה לגאולה. אחותי רעיתיעל פי שיר השירים ה,ב: "פִּתְחִי לִי אֲחֹתִי רַעְיָתִי". הנה גואלך באעל פי זכריה ט,ט: "הִנֵּה מַלְכֵּךְ יָבוֹא לָךְ".
חמודה יקרה – עם ישראל, על פי הגמרא במסכת שבת דף פח ע"ב: "בשעה שעלה משה למרום... אמרו לפניו חמודה גנוזה שגנוזה לך". רבת המעלות – משחק מילים על פי הפסוק בתהילים קכט,א: "שִׁיר הַמַּעֲלוֹת רַבַּת צְרָרוּנִי מִנְּעוּרַי". צאי נא במחולותעל פי שמות טו,כ: "וַתֵּצֶאןָ כָל הַנָּשִׁים אַחֲרֶיהָ בְּתֻפִּים וּבִמְחֹלֹת".
זכרתי לך –ירמיהו ב,ב: "זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ". נעורייך נעורים – להשלמת המשקל כפל המשורר את המילים. אייסד באבני ספיריםעל פי ישעיה נד,יא: "הִנֵּה אָנֹכִי מַרְבִּיץ בַּפּוּךְ אֲבָנַיִךְ וִיסַדְתִּיךְ בַּסַּפִּירִים".
קול דודי...על פי שיר השירים ב,ח: "קוֹל דּוֹדִי הִנֵּה זֶה בָּא מְדַלֵּג עַל הֶהָרִים". קומי לך...על פי שיר השירים ב,י: "קוּמִי לָךְ רַעְיָתִי יָפָתִי", והכוונה – קומי מגלותך כי קץ דרורים
, כלומר זמן הגאולה הגיע.
 

פס הפרדה.png
קהילות שרות_לוגו1.png

כל הזכויות שמורות לקהילות שרות

ornament.jpg
bottom of page